- EXW (Ex Works).
Eksporter nie ponosi żadnych kosztów transportu i cła. Jego rola kończy się na wydaniu towaru z magazynu.
Koszty związane z organizacją transportu i ubezpieczenia w całości pokrywa importer.
Ryzyko przekazane jest w momencie udostępnienia towaru kupującemu na terenie posesji sprzedającego. - FCA (Free Carier Agreement).
Eksporter dostarcza towar po odprawie celnej do przewoźnika w określonej lokalizacji.
Incoterm FCA dotyczy każdego rodzaju transportu. Koszty związane z dalszą organizacją transportu i ubezpieczenia
w całości pokrywa importer. Ryzyko przekazane jest w momencie przekazania towaru wskazanemu przewoźnikowi. - FOB (Free on Board).
Eksporter pokrywa wszystkie koszty dowozu ładunku do portu wyjściowego, odprawy celnej
oraz koszty portowe. Pozostałe opłaty są w gestii importera. Ryzyko na odbiorcę przekazane jest w momencie,
gdy dobra przekroczą burtę/pokład docelowego środka transportu. - CFR (Cost and Freight).
Sprzedawca pokrywa koszty transportu do portu docelowego. Co istotne, ryzyko identycznie
jak w warunkach FOB przekazane jest na odbiorcę w momencie, gdy dobra przekroczą burtę statku. - CIF (Cost Insurance Freight).
Formuła ta oznacza, że eksporter płaci za wszystkie koszty aż do portu docelowego.
Koszty te obejmują, poza tymi przedstawionymi w formule FOB, także koszty transportu i ubezpieczenia.
Ryzyko za towar przekazane jest jednak kupującemu już przy załadunku na statek. - CPT (Carriage Paid To)
Sprzedawca opłaca transport do określonego miejsca przeznaczenia.
Ryzyko jednak przechodzi na kupującego w momencie przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi.
Incoterm CPT jest odpowiednikiem CFR, nie musi jednak dotyczyć transportu morskiego. - CIP (Carriage and Insurance Paid).
Sprzedawca opłaca transport oraz ubezpieczenie do określonego miejsca przeznaczenia,
Podobnie jak w CPT ryzyko przechodzi na kupującego w momencie przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi.
Incoterm CIP jest odpowiednikiem CIF, nie musi jednak dotyczyć transportu morskiego. - DAP (Delivered at Place).
Formuła ta mówi o tym, że eksporter pokrywa wszystkie koszty transportu "od drzwi do drzwi",
czyli miejsca wyjazdu towaru po dostarczenie go do punktu wskazanego przez importera.
Wyjątkiem są koszty odprawy celnej i cła, które zobowiązany jest pokryć importer. Ryzyko przekazane jest
w momencie udostępnienia towaru nabywcy we wskazanym przez niego miejscu. - DDP (Delivery Duty Paid).
Formuła ta obciąża eksportera wszystkimi kosztami transportu i cła.
Importer poza opłaceniem podatku w kraju dostawy praktycznie nie ponosi żadnych kosztów związanych z dostarczeniem towaru.
Ryzyko przekazane jest w momencie udostępnienia towarów nabywcy we wskazanym przez niego miejscu.
- DPU (Delivery at Place Unloaded).
Nowy Incoterms zastępujący dawny DAT. Eksporter ponosi koszty i ryzyka do momentu gdy oddaje towar do dyspozycji kupującego we wskazanym miejscu, po wyładunku ze środka transportu. Jest to jedyna reguła wymagająca od sprzedającego dokonania wyładunku towaru ze środka transportu w punkcie przeznaczenia. Dokonanie odprawy importowej należy do obowiązków kupującego.