###pl PAGE:blog BUL:kompleksowa-obsluga-logistyczna-czyli-dowozy-drogowe-w-europie-w-usludze-door-to-door Kompleksowa obsługa logistyczna: czyli dowozy drogowe w Europie w usłudze door to door
28.03.2024

Kompleksowa obsługa logistyczna: czyli dowozy drogowe w Europie w usłudze door to door

Współczesne tendencje w transporcie drogowym: wprowadzenie i perspektywy

Transport drogowy, będący kluczowym elementem globalnej gospodarki, napotyka na nowe wyzwania oraz możliwości w kontekście zmieniających się trendów społecznych, ekonomicznych i środowiskowych.

Jednym z głównych kierunków rozwoju jest rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju, co prowadzi do poszukiwania ekologicznych rozwiązań w transporcie. Firmy coraz częściej inwestują w pojazdy o niskiej emisji lub alternatywne źródła napędu, takie jak pojazdy elektryczne czy hybrydowe, dążąc do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko.

Również rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych odgrywa istotną rolę, umożliwiając bardziej efektywne zarządzanie flotą i śledzenie przesyłek poprzez wykorzystanie systemów GPS, analizę danych oraz automatyzację procesów logistycznych.

Perspektywy rozwoju transportu drogowego są ściśle powiązane z rosnącym trendem e-commerce. Zwiększone zapotrzebowanie na szybkie i niezawodne dostawy stawia przed branżą transportową nowe wyzwania logistyczne, ale także otwiera nowe możliwości rozwoju.

W kontekście tych zmian kluczowe jest monitorowanie i adaptacja do nowych trendów oraz innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów. Współpraca międzysektorowa ma kluczowe znaczenie w tworzeniu bardziej zrównoważonej i efektywnej branży transportowej, zdolnej sprostać wymaganiom współczesnego świata.

Czym są dowozy door to door?

Dowozy door to door to usługa transportowa polegająca na bezpośrednim dostarczeniu towaru z punktu nadawcy bezpośrednio do drzwi odbiorcy. Są coraz bardziej popularne w handlu elektronicznym, zapewniając szybkość, wygodę i zwiększoną satysfakcję klientów. Firmy świadczące tę usługę muszą dbać o skrupulatne planowanie tras i zapewnienie bezpieczeństwa przesyłek.

Ciężarówka

Ścisła współpraca międzynarodowa kluczem do sukcesu dowozów drogowych door to door

Rozmowa z Łukaszem Kubackim, koordynatorem Działu Drogowego Real Logistics rzuca nowe światło na dynamikę logistyki drogowej w Europie. Łukasz, mając na uwadze rosnące znaczenie globalnego handlu, podkreśla, że "w większości naszymi zleceniodawcami są Chińczycy". To świadczy o znaczącej roli kontynentu europejskiego jako punktu tranzytowego dla międzynarodowych przesyłek.

"Jeździmy po Europie, włączając w to Anglię i Szwajcarię," zaznacza Łukasz Kubacki. "Najczęściej odwiedzane przez nas lokalizacje to Niemcy, Polska i Czechy. Każde z tych miejsc ma swoje znaczenie, żadne nie jest mniej istotne niż inne."
Nasz koordynator działu drogowego podkreśla, że mimo stałych zleceniodawców chińskich, pojawiają się także nowi. Ponadto, akcentuje różnorodność tras, zaznaczając, że podróże obejmują zarówno krótkie dystanse, jak i dalekosiężne. Przykładowo, kursują również trasy takie jak z Małaszewicz do Warszawy. Drogówka jest wykorzystywana do transportu różnorodnych towarów, podróżując głównie po Europie, Anglii i Szwajcarii, by sprostać potrzebom klientów w terminowym dostarczeniu ich przesyłek.
Omawiając procedury odbioru kontenerów morskich i kolejowych, Łukasz Kubacki zauważa, że choć różnią je typy terminali, to procesy w obu są zbliżone zarówno proceduralnie, jak i czasowo. Dodał również, że "w sytuacjach, w których mamy gotowe wszystkie dokumenty, jesteśmy w stanie załatwić odbiór kontenera w godzinę". To pokazuje, że firma skupia się na sprawnym przeprowadzaniu procedur logistycznych, zapewniając klientom szybki i efektywny transport, niezależnie od rodzaju kontenera czy typu terminala.
Rozmowa z Kubackim rzuca światło na istotę i złożoność logistyki drogowej w Europie, podkreślając zarówno jej wyzwania, jak i możliwości.

Za Kulisami Działu Drogowego: wprowadzenie do codziennej pracy i zadań

W branży transportowej, dział drogowy pełni kluczową rolę w zapewnieniu sprawnego i efektywnego przemieszczania się towarów. Codzienna praca w tym dziale jest pełna wyzwań, ale także niezwykle satysfakcjonująca, wypełniona różnorodnymi zadaniami i odpowiedzialnościami.

Koordynator Kubacki zaznacza, że jednym z głównych zadań działu drogowego jest organizacja i nadzór nad trasami transportu drogowego. Pracownicy tego działu muszą dbać o optymalne zaplanowanie tras, uwzględniając różnorodne czynniki, takie jak odległość, warunki drogowe, oraz wymogi klienta. Każdy dzień to wyzwanie w zarządzaniu trasami, zwłaszcza w kontekście zmieniających się warunków na drogach i potrzeb klientów.

Kolejnym kluczowym aspektem codziennej pracy w dziale drogowym jest koordynacja floty pojazdów. Odpowiedzialni są za nadzór nad stanem technicznym pojazdów, ich utrzymanie oraz zapewnienie, że są gotowe do podróży. Ponadto, muszą skrupulatnie planować harmonogramy pracy kierowców, zapewniając, że dostawy są realizowane zgodnie z ustalonymi terminami.

Współpraca z kierowcami jest również ważnym elementem pracy w dziale drogowym. Komunikacja z nimi jest niezbędna w celu śledzenia postępu podróży, rozwiązywania ewentualnych problemów logistycznych oraz utrzymania wysokiego standardu obsługi klienta.

Wreszcie, dział drogowy jest również odpowiedzialny za rozliczanie kosztów związanych z transportem, w tym kosztów paliwa, opłat drogowych i innych wydatków związanych z podróżą. Precyzyjne zarządzanie finansami jest kluczowe dla zachowania rentowności operacji transportowych.

Wprowadzenie do codziennej pracy i zadań działu drogowego to nie tylko organizacja tras i koordynacja floty pojazdów, ale również budowanie silnych relacji z klientami, dbanie o efektywne zarządzanie czasem i zasobami oraz utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości usług. To dynamiczne i wymagające środowisko pracy, które wymaga elastyczności, szybkiego reagowania na zmiany oraz doskonałych umiejętności zarządzania.

Co to jest konfekcjonowanie?

Konfekcjonowanie to proces pakowania produktów w odpowiednie opakowania w celu ochrony podczas transportu i przechowywania. Obejmuje różne metody pakowania, takie jak umieszczanie w pudełkach czy na paletach, oraz dbałość o właściwe ułożenie produktów, aby uniknąć uszkodzeń. Jego jakość ma kluczowe znaczenie dla efektywności łańcucha dostaw i zadowolenia klientów.

Cel i znaczenie konfekcjonowania towarów w szybkości procesów logistycznych

Konfekcjonowanie to kluczowy element dla szybkości i ilości wysyłanych towarów. Jego celem jest zoptymalizowanie wielkości paczek, obniżenie kosztów i minimalizacja strat czasowych. Właściwe konfekcjonowanie wpływa także pozytywnie na jakość usług poprzez profesjonalne przygotowanie towarów do wysyłki, co z kolei przekłada się na mniejsze ryzyko ewentualnych zniszczeń, a co za tym idzie na zadowolenie klienta.

W trakcie dyskusji Kubacki opowiada anegdotę o nietypowym incydencie podczas transportu. "Znam sytuację sprzed lat, gdzie kontener zaczął się palić tuż po opuszczeniu terminalu w Małaszewiczach", wspomina. Na szczęście towar nie ucierpiał, został przeładowany na terminalu i kontynuował podróż.

Przyczyną pożaru okazało się niewłaściwe pakowanie. "Kierowca zauważył dym wydobywający się z kontenera. Kiedy straż pożarna otworzyła kontener, okazało się, że kartony były tak ściskane, że zaczęły się tlić i palić", relacjonuje. Towar, składający się z konstrukcji pod panele solarne, był umieszczony w kartonowych pudełkach, które w trakcie transportu ułożyły się tak blisko siebie, że doszło do zapłonu.

Podobne przypadki, takie jak ten opisany przez Kubackiego, pokazują istotę właściwego pakowania towarów w świecie, gdzie kluczowe znaczenie mają szybkość i niezawodność dostaw. Brak odpowiedniej dbałości o jakość pakowania może znacząco wpłynąć na płynność procesu dostawy, niezależnie od tego, czy jest to sprzedawca czy odbiorca.

Mapka

Etapy realizacji procedury T1 - od złożenia deklaracji do zakończenia

Procedura T1, czyli tranzytowa, pełni kluczową rolę w międzynarodowym handlu, umożliwiając przemieszczanie towarów przez granice z ograniczonymi opłatami celno-skarbowymi.

Czas trwania procedury T1 to kluczowy element logistyki drogowej, zauważa Łukasz Kubacki. "W przypadku Małaszewicz cała procedura działa trochę inaczej, bo kierowca najpierw podejmuje kontener, następnie jedzie do urzędu dopiero otwierać T1-kę", wyjaśnia. Kubacki podkreśla, że "czas oczekiwania w Polsce wynosi ok. 2 godzin", jednak dodaje, że "zależy od ilości pracy danego urzędu". W Niemczech, jak informuje, "czas oczekiwania wynosi standardowo do 2 dni", co stanowi istotną różnicę. Niemcy mają do przetworzenia stanowczo większą liczbę wniosków każdego dnia, co przekłada się na czas oczekiwania na wydanie dokumentu T1.

Poniżej przybliżę etapy realizacji tej procedury.

Etap 1: Złożenie Deklaracji Celnej:
Rozpoczyna się od złożenia dokładnej deklaracji celnej, precyzyjnie opisującej przemieszczane towary i zawierającej istotne informacje dotyczące ich charakterystyki, wartości i pochodzenia.

Etap 2: Przesyłka w Trybie Tranzytowym:
Towar przemieszcza się w trybie tranzytowym, pomijając pełne opłaty celne, podczas gdy organy celne monitorują i zgłaszają wszelkie zmiany związane z jego lokalizacją czy statusem.

Etap 3: Monitorowanie i Aktualizacja Statusu:
Podczas całego procesu tranzytu, każda zmiana w statusie towaru jest na bieżąco monitorowana i zgłaszana organom celno-skarbowym, zapewniając przejrzystość i zgodność z procedurą T1.

Etap 4: Zakończenie Procedury:
Procedura kończy się, gdy towary osiągną docelowe miejsce przeznaczenia, wymagając ponownego złożenia deklaracji celnej i przeprowadzenia szczegółowej kontroli celno-skarbowej przed zwolnieniem z trybu tranzytowego.

Procedura T1 efektywnie ułatwia przemieszczanie towarów na globalnym rynku, minimalizując biurokrację i koszty związane z opłatami celno-skarbowymi.

Regulatory i normy tranzytowe - czym jest tranzyt?

Tranzyt to proces przemieszczania towarów lub osób przez terytorium jednego kraju z zamiarem dostarczenia ich do docelowego miejsca przeznaczenia w innym kraju. Procedura tranzytowa umożliwia przemieszczanie towarów przez granice przy jednoczesnym pominięciu pełnych opłat celno-skarbowych w kraju tranzytu. Organami nadzorującymi ten proces są zazwyczaj organy celne, które monitorują i kontrolują przemieszczane towary, a procedury te są często regulowane przez międzynarodowe umowy handlowe oraz krajowe przepisy celno-skarbowe. Tranzyt jest kluczowym elementem międzynarodowego handlu, umożliwiając skuteczne funkcjonowanie globalnych łańcuchów dostaw.

Analiza najważniejszych zasad Incoterms w kontekście Międzynarodowej Logistyki

Incoterms (International Commercial Terms) to międzynarodowe zasady handlowe opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC). Pierwsza edycja Incoterms została wprowadzona w 1936 roku, mając na celu standaryzację interpretacji klauzul umownych dotyczących dostaw towarów. Od tego czasu Incoterms przeszły kilka aktualizacji, z najnowszą wersją, Incoterms 2020, która została wprowadzona w celu uwzględnienia zmieniających się potrzeb w międzynarodowym handlu. Najnowsza edycja nie różni się mocno od poprzedniej, aczkolwiek wyklarowuje niektóre nieścisłości. Zasady te określają prawa i obowiązki kupującego i sprzedającego w kontekście dostawy towarów, definiując, kto ponosi koszty i ryzyko na poszczególnych etapach transportu.

Zasady Incoterms odgrywają kluczową rolę w globalnej logistyce, definiując podstawowe aspekty międzynarodowego handlu. Wśród tych zasad, DAP (Delivered at Place) i EXW (Ex Works) stanowią istotne punkty odniesienia dla firm uczestniczących w międzynarodowej wymianie handlowej.

W świetle doświadczenia Łukasza Kubackiego, najczęściej wykorzystywanymi zasadami handlowymi przez shipperów i kupujących są DAP, DPU oraz DDP. Kubacki dodaje, że również często spotykane jest zastosowanie zasady EXW. Ta obserwacja ukazuje, że stosowane zasady handlowe odzwierciedlają różnorodne potrzeby i preferencje w transakcjach handlowych na rynku logistycznym.

Poniżej zdefiniuję dwie najpopularniejsze zasady i podam ich zastosowania.

DAP - Delivered at place

Zasada DAP przekłada znaczną część odpowiedzialności na dostawcę, który jest zobowiązany pokryć koszty i ryzyka związane z dostawą do miejsca docelowego w kraju nabywcy. Pomimo pełnej wygody dla nabywcy, zasada ta niesie za sobą dla dostawcy pewne ryzyko związane z kontrolą nad procesem dostawy oraz ewentualnymi komplikacjami celno-skarbowymi czy dostarczeniem na ostateczne miejsce przeznaczenia.

EXW - Ex-works

W przeciwieństwie do DAP, zasada EXW przenosi większą odpowiedzialność na nabywcę, który musi zorganizować transport, opłacić koszty przewozu oraz podjąć się odprawy celno-skarbowej. Choć może to wydawać się bardziej ryzykowne, nabywca zyskuje większą kontrolę nad procesem dostawy, szczególnie przy zaufanym dostawcy i posiadaniu własnych zasobów logistycznych.

Ciężarówka pomarańczowa

Real Logistics - globalny partner w transporcie towarów

Real Logistics to nie tylko firma transportowa, to partner, który łączy świat. Jako firma o globalnym zasięgu dowozowym, oferujemy kompleksowe rozwiązania logistyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Nasza firma gwarantuje nie tylko szybkie i efektywne dostawy, ale także profesjonalne podejście do obsługi klienta na każdym etapie procesu. Dzięki rozległej sieci partnerów oraz doświadczeniu w obszarze międzynarodowych przewozów, Real Logistics staje się niezawodnym wsparciem dla firm, które pragną rozwijać swoje biznesy na światowym rynku. Wybierz Real Logistics – Twojego globalnego partnera w dostawie, gotowego sprostać największym wyzwaniom logistycznym.

Transport Drogowy
Share this post