Już za kilka lat, dzięki inwestycjom w Porcie Gdynia, mogą pojawić się nowe serwisy morskie. Zakończenie projektu jest wstępnie planowane na 2028 rok.
Brak wolnych terenów na lądzie jest dużym ograniczeniem w rozwoju gdyńskiego portu – jednego z ważniejszych portów wykorzystywanych we frachcie morskim. Dlatego Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zdecydował się na rozbudowę w wodach Zatoki Gdańskiej. Głębokowodny Port Zewnętrzny ma powstać na sztucznym lądzie, opartym na istniejących nabrzeżach Śląskim i Szwedzkim.
W tej chwili prowadzone są analizy wpływu tej inwestycji przede wszystkim na środowisko morskie, natomiast wybór prywatnego inwestora powinien nastąpić w ciągu kilkunastu miesięcy. Inwestor ten zostanie operatorem portu na okres kilkudziesięciu lat po zakończeniu budowy.
Port Zewnętrzny ma zajmować powierzchnię 150 hektarów i będzie obsługiwać 430-metrowe statki oceaniczne. Obecnie terminale w Gdyni mogą obsłużyć 1,8 miliona TEU rocznie, po zakończeniu rozbudowy zdolności te mają być wyższe o 2,5 miliona TEU. Założenia projektu obejmują także rozbudowę układu drogowego i sieci kolejowej. Dzięki temu dostępność portu poprawi się nie tylko od strony morskiej, ale i lądowej. Szacowany łączny koszt inwestycji to około 1 miliard euro.
Autor: Iwona Pydych
Czytaj także:
Chcesz poznać więcej szczegółów na temat naszych usług i możliwości? Skontaktuj się z nami już teraz, aby zacząć budować silne fundamenty dla swojego biznesu!