Rewolucyjny wpływ konteneryzacji na transport międzynarodowy

Chiny stanowią światową potęgę w transporcie kontenerowym, ponieważ są odpowiedzialne za aż 97% globalnego handlu kontenerowego. Dodatkowo, z ich fabryk pochodzi ponad 96% wszystkich produkowanych kontenerów morskich na świecie.

Od pierwotnych koncepcji do globalnej rewolucji – historia transportu kontenerowego

Globalna przemiana oblicza transportu rozpoczęła się wraz z amerykańskim przedsiębiorcą Malcolm’em McLean’em, który w 1937 roku stojąc w kolejce do załadunku ciężarówki z towarem na statek wpadł na pomysł, który w jego oczach dałby szansę na znaczną optymalizację pracy w skali całej branży logistyczno-spedycyjnej. Idea jednakże rozwijała się latami, bo dopiero w 1956 roku przeprowadzono pierwszy udany eksperyment, który polegał na wysłaniu kontenerów z towarem drogą morską z portu w Newark w New Jersey do portu w Houston w Teksasie. Dostrzegając jakim powodzeniem okazał się eksperyment McLean poszedł za ciosem i rozpoczął przewozy kontenerowe na szerszą skalę. Prędko stał się potentatem na rynku amerykańskim, a jego wynalazek okazał się istną sensacją.

Stacked containers

Czas transportu kontenerowego z Chin – jak długo płynie kontener z Chin do Polski?

Transport kontenerowy z Chin do Polski stanowi niezwykle istotny element w łańcuchu dostaw międzynarodowych. Proces wysyłki kontenerów obejmuje często większość gałęzi frachtu, które determinują czas podróży oraz sposób przemieszczenia towarów przez różne etapy transportu.

Dwoma głównymi metodami transportu kontenerów z Chin do Polski są: fracht morski i kolejowy. Transport morski to najczęściej wykorzystywana opcja, która zapewnia przewóz kontenerów przez ocean, jednak czas podróży może być różny w zależności od wielu czynników. Standardowo kontener morski płynący z portu w Chinach do polskiego portu w Gdańsku może zajmować od 25 do 40 dni. Natomiast transport kolejowy, coraz bardziej popularny w ostatnich latach, skraca czas podróży do około 12-16 dni. Jest to znacznie szybsza opcja niż transport morski, choć kosztowniejsza.

Proces wysyłki kontenerów obejmuje kilka etapów, które zapewniają skuteczne i bezpieczne przewożenie towarów:

  • Zbieranie i pakowanie towarów – Proces zaczyna się od zebrania towarów w magazynie. Wszystko jest starannie pakowane zgodnie z normami i zabezpieczone przed uszkodzeniami w trakcie transportu, a następnie ładowane do kontenerów.
  • Załadunek kontenera – Po odpowiednim zapakowaniu towarów, następuje załadunek kontenera. Są one umieszczane w magazynie lub specjalnej strefie do załadunku, gdzie są odpowiednio oznakowane i przygotowane do transportu.
  • Transport do portu – Kolejnym krokiem jest transport kontenera do odpowiedniego portu w miejscu wysyłki. To może być transport drogowy, kolejowy lub kombinacja obu, w zależności od lokalizacji oraz preferowanej metody przewozu.
  • Proces odprawy i załadunku – W porcie kontener jest poddawany procesowi odprawy, sprawdzane są dokumenty, opłaty celne i inne formalności związane z eksportem. Następnie jest załadowany na statek lub pociąg, zgodnie z wybraną trasą i rodzajem transportu.
  • Transport morski, kolejowy lub drogowy – Kontener jest przewożony wybranym środkiem transportu zgodnie z trasą. Transport morski obejmuje podróż przez ocean do docelowego portu, podczas gdy transport kolejowy lub drogowy prowadzi kontener do miejsca przeznaczenia drogą lądową.
  • Rozładunek i odprawa w porcie docelowym – Po dotarciu do portu docelowego, następuje rozładunek kontenera i ponowny proces odprawy, w którym następuje sprawdzenie dokumentów, opłaty celne oraz inne procedury związane z importem.
  • Dostawa do miejsca przeznaczenia – Kontener jest wtedy już transportowany do miejsca docelowego w kraju docelowym, używając kolejnego etapu transportu (np. kolejowego lub drogowego), gdzie towar jest rozpakowywany i dostarczany do klienta lub magazynu.

Budowa Kształtuje Globalny Handel – o wymiarach i typach kontenerów

W wyniku boomu na przewozy kontenerowe w 1968 roku ISO (International Organization for Standardization) ustaliła definicję kontenera, oraz opracowała podział i podstawową klasyfikację wymiarową, którą stosuje się po dziś dzień. Podział najpopularniejszych typów kontenerów wygląda następująco:

  • Kontener standardowy – służy do przewożenia wszelkiego rodzaju ładunków, które nie wymagają szczególnych warunków w trakcie transportu. Można w nich przewozić zarówno ładunki na paletach, jak i towary drobnicowe w kartonach, czy workach. Dla przewozu wysokich ładunków zaleca się zastosowanie kontenera podwyższonego High Cube (HC). Real Logistics posiada w ofercie zarówno kontenery uniwersalne, jak i HC w obu wymiarach 20 i 40-stóp.
  • Kontener chłodniczy – stworzony do przewożenia ładunków, które wymagają stałej temperatury przewozu tj. żywności, leków. Jednostka chłodząca utrzymuje stałą temperaturę wewnątrz kontenera, która może osiągać od -25oC do + 25oC.
  • Kontener do ładunków masowych sypkich – zaprojektowany do przewożenia ładunków sypkich takich jak zboża, nawozy, węgiel czy pellet (20’HC BULK). Firma Real Logistics zainwestowała obecnie w powiększenie oferty o tego typu kontenery.
  • Kontener open top z otwieranym dachem – dzięki otwieranemu dachowi w postaci plandeki, kontenery typu Open Top doskonale nadają się do przewozu ładunków ponadgabarytowych (np. maszyn czy linii technologicznych) lub takich, których załadunek przez drzwi jest kłopotliwy.
  • Kontener typu flatrack – zaprojektowany w celu transportu ładunków ponadgabarytowych lub takich, których załadunek do tradycyjnego kontenera jest znacznie utrudniony. Nie posiada dachu i ścian bocznych, a ściany czołowe można swobodnie składać.
  • Kontener cysterna – idealny do przewożenia płynów, gazów i ładunków płynnych spożywczych. Najcześciej przewożone w tej formie są paliwa i oleje.

Kontenery mają nie tylko różne wymiary, lecz i kolory. Real Logistics oferuje kontenery w następujących wariantach kolorystycznych:

  • RAL7016 – antracytowy, szary
  • RAL5010 – niebieski
  • RAL1015 – budyniowy, kremowy, jasny beż

Podejmując współpracę z Real Logistics możesz mieć kontrolę nad każdym aspektem współpracy. Od zamówienia określonego typu i wymiaru kontenera, aż po jego kolor.

Dzwig kontener

Na fali – ciekawostki ze świata przewozu kontenerowego

Oprócz standardowego wykorzystania w transporcie morskim, kontenery znalazły zastosowanie jako modułowe domy, restauracje, a nawet kreatywne przestrzenie biurowe. Ich wszechstronność sprawia, że stają się nie tylko symbolami logistyki, ale także innowacyjnymi rozwiązaniami w różnych dziedzinach życia codziennego. Oto kilka ciekawostek, które zmienią sposób w jaki będziesz myśleć zarówno o kontenerach, jak i postrzeganiu przestrzeni i funkcjonalności.

  • W Kopenhadze znajduje się pływające osiedle mieszkalne wykonane z kontenerów. Budowanie za pomocą takich metalowych klocków okazuje się nie tylko tańsze od tradycyjnych form budowy, lecz i również szybsze. Budowę budynku z tego niestandardowego budulca ograniczyć można nawet do kilku dni.
  • W 2016 roku w Łodzi na ulicy Piotrkowskiej w konstrukcji stworzonej z kontenerów morskich otworzono restaurację Doki Gastrobar. Połączenie czterech 40-stopowych kontenerów stworzyło miejsce o powierzchni aż 120 metrów kwadratowych przestrzeni użytkowej. Restauracja działa do dziś i ma w swojej ofercie owoce morza i ryby, co zdecydowanie zgrywa się z morskimi korzeniami zastosowania lokalu.
  • W 2015 roku w Kopenhadze w dzielnicy Nordhaven wybudowano “przenośny” i energooszczędny biurowiec zbudowany z kontenerów. Jego budowa wyniosła rekordowe dwa dni!
  • Firma Real Logistics sprzedaje kontenery nie tylko firmom, a także osobom fizycznym. Nie musisz mieć firmy aby zakupić kontner na działkę, czy pod budowę domu. Transakcja odbywa się fiskalnie, bez potrzeby zakładania działalności.
  • Kontenery morskie mogą służyć nam w obiegu transportowym nawet 20 lat. Odpowiedzialna za to jest stalowa konstrukcja i pokrycie farbą antykorozyjną.
  • Według seabox.pl w ciągu roku duży kontenerowiec potrafi pokonać ogromne odległości porównywalne do trzech czwartych odległości z ziemii do księżyca.
  • W 1992 roku 20-stopowy kontener wypełniony zabawkami wpadł do oceanu i dryfował, dopływając po 10 miesiącach na wybrzeże Alaski.

Nie zapominajmy również o wspominanym wyżej wpływie Chin na produkcję i obrót kontenerami. Sukces Chin na tym polu był dość przewidywalny, biorąc pod uwagę to jak wielkim potentatem produkcyjnym są. Transport morski daje im największe szanse na światowy zbyt dóbr produkowanych przez liczne fabryki zlokalizowane na terenie ich kraju.

Jak zamówić kontener z Chin? – sprzedaż i wynajem kontenerów morskich

Aby zamówić kontener morski z Chin, należy przejść przez kilka kroków. Procedura może się różnić w zależności od twoich potrzeb, rodzaju kontenera i dostawcy, ale ogólny proces zamówienia wygląda następująco:

Krok 1: Określenie wymagań

Typ kontenera: Wybierz odpowiedni rodzaj kontenera (np. standardowy, chłodniczy, otwarty, zamknięty, ładunkowy itp.).

Rozmiar: Wybierz preferowany rozmiar kontenera (najczęściej 20 stóp, 40 stóp).

Ilość: Określ ilość potrzebnych kontenerów.

Krok 2: Znalezienie dostawcy

Wyszukiwanie dostawców: Znajdź firmy zajmujące się sprzedażą lub wynajmem kontenerów morskich. Grupa Real Logistics ma w swojej ofercie kontenery 20’DV, 20’HC, 40’HC, na specjalne zamówienie 45’HC podwyższane. Już za niedługo dostępne będą również kontenery 20’HC BULK.

Komunikacja z dostawcami: Skontaktuj się z kilkoma dostawcami, zapytaj o oferty, ceny, warunki dostawy, terminy i wszelkie dodatkowe informacje, których potrzebujesz.

Krok 3: Negocjacje i umowa

Negocjacje cenowe: Porównaj oferty od różnych dostawców i negocjuj warunki cenowe oraz inne szczegóły.

Umowa i warunki: Upewnij się, że wszystkie warunki są jasne i spisane w umowie. Upewnij się również, że zrozumiałe są warunki dostawy, ubezpieczenia, płatności i ewentualnych opłat dodatkowych.

Krok 4: Zamówienie i płatność

Złożenie zamówienia: Po wybraniu dostawcy i uzgodnieniu warunków, złożenie zamówienia.

Płatność: Dokonaj płatności zgodnie z ustaleniami umownymi.

Krok 5: Dostawa i monitorowanie

Dostawa: Sprawdzaj postępy zamówienia i dostawy kontenerów. Upewnij się, że wszystko idzie zgodnie z planem.

Odbiór kontenerów: Po dostarczeniu sprawdź ich stan, typ i rozmiar, aby upewnić się, że są zgodne z zamówieniem.

Krok 6: Ubezpieczenie i cła

Ubezpieczenie: Upewnij się, że kontenery są ubezpieczone w trakcie transportu.

Procedury celne: Zajmij się niezbędnymi procedurami celno-importowymi, aby kontenery mogły zostać odebrane z portu.

Krok 7: Wykorzystanie kontenerów

Wynajem lub wykorzystanie: Rozpocznij używanie kontenerów zgodnie z ich przeznaczeniem – do transportu, przechowywania towarów itp.

Należy pamiętać, że proces importu kontenerów z Chin może być skomplikowany, dlatego warto skorzystać z usług profesjonalistów w dziedzinie transportu międzynarodowego i logistyki. Real Logistics oferuje kompleksowe usługi w zakresie wynajmu i sprzedaży kontenerów.

Kupka kontenerów

Real Logistics – specjaliści w przewozie kontenerowym

Firma Real Logistics to wiodący specjalista nie tylko w sprzedaży i wynajmie kontenerów, lecz i również w transporcie międzynarodowym we wszystkich formach frachtu. Szczególne doświadczenie zdobyte na szlaku Europa – Chiny gwarantuje potencjalnym klientów, że gdy podejmą z nami współpracę, znajdą istotnego partnera dla ich biznesu. Real Logistics posiada biura nie tylko w Polsce, lecz również w Chengdu w Chinach.

Ze wsparciem Real Logistics możesz kupić/wynająć kontenery i zacząć import z Chin już dziś!

Odkryj Potencjał Naszej Firmy Logistycznej!

Chcesz poznać więcej szczegółów na temat naszych usług i możliwości? Skontaktuj się z nami już teraz, aby zacząć budować silne fundamenty dla swojego biznesu!