Unijny Kodeks Celny (UKC), mający zastosowanie od 1 maja 2016 r., zastąpił obowiązujący przez ponad 20 lat Wspólnotowy Kodeks Celny. Najważniejszym celem Unijnego Kodeksu Celnego jest usprawnienie funkcjonowania unii celnej jako całości. Cel ten ma być zrealizowany poprzez jednolite stosowanie przepisów celnych na całym obszarze Unii Europejskiej przez krajowe służby celne państw członkowskich.
Główne założenia Unijnego Kodeksu Celnego:
• ułatwienie legalnej wymiany handlowej oraz zwalczanie nadużyć poprzez określenie prostych i ekonomicznie uzasadnionych procedur celnych oraz szybkie i ujednolicone postępowania celne
• równowaga pomiędzy obowiązkiem organów celnych zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów celnych a prawem przedsiębiorców do sprawiedliwego traktowania
• wszystkie transakcje celne i handlowe powinny być przeprowadzane elektronicznie, a systemy informacyjno–komunikacyjne wykorzystywane w operacjach celnych powinny oferować przedsiębiorcom we wszystkich państwach członkowskich takie same ułatwienia;
• wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych powinno towarzyszyć zharmonizowane i ujednolicone stosowanie kontroli celnych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia równoważnego poziomu tych kontroli w całej Unii tak, aby nie dopuszczać do zachowań zakłócających konkurencję
Przepisy celne obowiązujące w Polsce zostały dostosowane do UKC i uzupełnione zgodnie z normą unijną ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1228). Niniejsza ustawa weszła w życie 20 sierpnia 2016r.
Wybrane skutki praktyczne wprowadzenia UKC i powyższej ustawy o Prawie Celnym:
1. Klasyfikacja towarów:
• Posiadacz decyzji WIT jest związany klasyfikacją podaną w WIT oraz jest zobligowany do podania numeru WIT w zgłoszeniu celnym. Dotyczy to zgłoszeń celnych dokonywanych na terytorium całej UE. Decyzje WIT wydane przed 01.05.2016 zachowują dotychczasowy okres ważności przez 6 lat. Natomiast decyzje WIT wydane po tej dacie mają zastosowanie przez 3 lata
2. Miejsce uznane:
• UKC wprowadza obowiązki spoczywające na podmiocie składującym towary w miejscach uznanych przez organy celne. Obecnie podmiot ten odpowiada m.in. za: zapewnienie, aby towary czasowo składowane nie zostały usunięte spod dozoru celnego, złożenie zabezpieczenia kwot należności celno-podatkowych dla towarów umieszczanych w miejscu uznanym.
• UKC wydłuża okres czasowego składowania przywiezionych towarów do 90 dni
• Czasowe składowanie nie jest procedurą celną
3. Prawo do sprawiedliwego traktowania przez organy celne
• Organy celne przed wydaniem decyzji, która byłaby niekorzystna dla wnioskodawcy mają obowiązek powiadomić wnioskodawcę o podstawach na których została oparta decyzja. Wnioskodawca uzyskuje możliwość przedstawienia swojego stanowiska w określonym terminie od dnia doręczenia powiadomienia (od 24h do 30 dni). Po upływie tego terminu organ celny w odpowiedniej formie informuje o wydanej decyzji.
4. Nowy Ogólny System Preferencji GSP (Generalized System of Preferences) i System Zarejestrowanych Eksporterów REX
• Ogólny System Preferencji Handlowych (GSP), stanowi część wspólnej polityki handlowej Unii Europejskiej i ma na celu: eliminację ubóstwa, wspieranie trwałego rozwoju gospodarczego oraz wdrożenie podstawowych praw człowieka i praw pracowniczych w krajach rozwijających się. Na jego podstawie umożliwiono krajom rozwijającym się eksport większości produktów na rynek unijny po obniżonych lub zerowych stawkach celnych.
• Z dniem 01 stycznia 2017 w ramach Ogólnego Systemu Preferencji został wprowadzony System Zarejestrowanych Eksporterów REX. Jest to system dokumentowania pochodzenia towarów. Zasady ustalania pochodzenia towarów nie ulegają zmianie, zmieni się jedynie metoda dokumentowania pochodzenia. Eksporter z kraju korzystającego GSP, po zarejestrowaniu się w unijnym systemie REX i nadaniu mu numeru REX będzie upoważniony do wystawiania oświadczeń o pochodzeniu, które to oświadczenia będą podstawą do zastosowania preferencji celnych dla towarów przywiezionych do UE. System ma na celu stopniowe wyeliminowanie stosowanych dotychczas dowodów pochodzenia w postaci deklaracji na fakturze oraz świadectwa na formularzu A (Form A).
Powyższy tekst ma charakter ogólnoinformacyjny i nie stanowi porady celnej ani podatkowej w rozumieniu polskich przepisów prawa. Tekst został przygotowany m.in. w oparciu o ogólnodostępne materiały na stronach Ministerstwa Finansów i KAS.
Chcesz poznać więcej szczegółów na temat naszych usług i możliwości? Skontaktuj się z nami już teraz, aby zacząć budować silne fundamenty dla swojego biznesu!